در سالهای اخیر، کمتر تحقیق و تلاش گروهی، به صورت یکپارچه، ریشهای و سیستمی، پدیده دستفروشی را تحلیل کرده است تا بسته به ابعاد واقعی آن، راهکارهای اجرایی یکپارچه در بستر اقتصاد دانشبنیان را ارایه نماید. مطالعه رسانهها، حاکی از آن است که هر یک از نهادهای سیاستگذار، بیشتر از ریشهیابی دلایل حل نشدن مسئله، به دنبال پیدا کردن مسئول برای مسئله و کم کردن فشارهای رسانهای از نهاد خود میباشند. اتاق حل مسئله شهرداری تهران بستر این تحقیق را در قالب ۱۲۸۷ نفرساعت کار کارشناسی درون سازمانی و ۱۵۸ نفرساعت جلسه مشترک تیم کارشناسی و تیم مشاور حل مسئله و مطالعه ۷ سند داخلی و ۱۹ تجربه بینالمللی را مبتنی بر متدولوژی حل مسئله TRIZ و ابزارهای تخصصی آن فراهم کرده است. گامهای طی شده عبارتند از:
- انتخاب مشاور حل مسئله و بیان انتظارات توسط معاونت منابع انسانی به عنوان مسئول دبیرخانه اتاق حل مسئله شهرداری تهران؛
- پیمایش مکتوب اولیه و دریافت دیدگاهها و تجربیات ۴۰ نفر از شهرداران نواحی در خصوص مسئله سدمعبر به عنوان مدیران اجرایی مرتبط با مسئله؛
- مصاحبه با برخی از شهرداران باسابقه مناطق و دریافت دیدگاهها و تجربیات آنها به ویژه شهرداران دارای تجربههای خاص در طراحی و اجرای عملیات جمعآوری یا ساماندهی بساطگستران؛
- برگزاری کارگاه حل¬مسئله ۸ ساعته با حضور ۲۲ نفر از شهرداران نواحی با برنامه جمعآوری راهحلهای جاری در هر ناحیه؛
- مطالعه مستندات و اسناد مرتبط با رفع سد معبر و بررسی نسبت آنها با راهحلهای اجرایی؛
- مطالعه مستنداتی از تجربیات بینالمللی از کشورهای انگلیس، آمریکا، هند، کره جنوبی، فرانسه و …؛
- حضور در برخی از نقاط بحرانی و درگیر برای مشاهده رفتار شهروندی در قبال بساطگستری؛
- هماهنگی بین معاونین منابع انسانی و خدمات شهری برای همکاری مشترک در حل مسئله و تشکیل تیم کارشناسی؛
- مصاحبه با ۱۰ نفر از کارشناسان خبره شهرداری تهران و بررسی صحت نتایج گامهای پیشین؛
- تشکیل کمیته کارشناسی پروژه و برگزاری کارگاه حل مسئله ۴۰ ساعته TRIZ سطح یک با تیم کارشناسی پروژه و پیگیری فعالیتهای کارشناسی در ۱۴۴۵ نفرساعت منتج به تحلیل کارکرد واحدهای سازمانی مرتبط با رفع سد معبر و تحلیل مسایل و تضادهای ریشهای آن؛
اتاق حل مسئله شهرداری تهران، در جمعبندی مطالعات و تحلیلهای انجام شده، ۳۵ ریشه و علت را برای توسعه پدیده بساطگستری در تهران بر شمردهاند که از این تعداد، ۲۳ مورد به عدم تعریف روابط بیندستگاهی در رویارویی با این پدیده نه در سطح قانون و نه در سطح منابع، باز میگردد. ۶ مورد نیازمند برنامهریزی عملیاتی و تغییراتی در درون شهرداری برای تعریف کاهش هزینهکردهای قدیم به موارد جدید است. و ۶ عامل نیازمند بررسی بیشتر و پیدا کردن دلایل برای تحقق نیافتن آنها میباشد. تحلیلها نشان میدهد باید ۲ چرخش در شهرداری نهادینه شود:
- از نگاه قهری در پاکسازی بساطگستران به ساماندهی بساطگستری؛
- از نگاه به ساماندهی بساطگستری به جانمایی بساطگستری ساماندهی شده در نظام کسب و کار شهر مبتنی بر اصول اقتصاد شهر؛
بدون دیدگاه